Slush 2022 saapuu Helsinkiin marraskuussa – startupit ja sijoittajat kohtaavat kasvokkain

slush helsinki

Slush on kansainvälinen teknologia- ja kasvuyritystapahtuma, joka on järjestetty pääkaupungissamme Helsingissä vuodesta 2008 lähtien. Vuoden 2022 tapahtumapaikkana on jälleen kerran Messukeskus ja tilaisuuden tavoitteena koota yhteen niin kansainväliset kasvuyritykset, sijoittajat, median edustajat kuin yrittäjätkin. Startup-yritysten rinnalla tapahtumassa nähdään monien suurten yritysten, kuten Revolut, OnlyFans ja Sequoia, edustajia. 

Suosiotaan jatkuvasti kasvattavan Slushin takana on voittoa tavoitteleman yhteisö, joka koostuu yritysten ja sijoittajien lisäksi opiskelijoista ja vapaaehtoisista. Vuosittainen, parhaimmillaan yli 25 000 kävijää keräävä lava- ja verkostoitumistapahtuma on Slushin kuuluisin tavaramerkki, mutta toimintaa on laajennettu Soaked by Slush -verkkomediajulkaisun ja Slush Academy -koulutusohjelman suuntaan. 

Nopean kasvun startup-skene

Slush kehittää yrityskenttää ja inspiroi kävijöitä. Tapahtumasta haetaan rahoitusta, kontakteja ja näkyvyyttä, ja se on toiminut merkittävänä ponnahduslautana useille kotimaisille yrityksille. Vuonna 2021 estradin valtasi ruokalähettiyhtiö Wolt, joka myytiin muutamia viikkoja myöhemmin Yhdysvaltoihin osakevaihtona 7 miljardilla eurolla. 

Kauppa oli Suomen taloushistorian suurin ja tämän päivän Slush-sukupolven ensimmäinen massiivinen menestystarina. Myynti toi Suomeen suuren määrän veroeuroja, mutta näytti samalla ihmisille, miten kasvuyritys skaalataan miljardiluokkaan. Tuoteosaaminen ja sijoittajakontaktit ovat startupeille kullan kalliita, ja uskotaan, että moni Wolt-kaupoilla vaurastunut henkilö sijoittaa rahojaan uusiin yrityksiin. Pyörä pysyy pyörimässä ja kunnianhimo kasvaa. 

Myös Angry Birdseista tunnetuksi tullut peliyhtiö Rovio on saanut Slushista arvokkaita kontakteja ja uusi kasvupolkuja syntyy edelleen. Brändihankkeet jatkuvat Angry Birds Summer Madness:in toisen tuotantokauden julkaisulla Netflixissä ja Moomin: Puzzle & Design -peli on koemarkkinointivaiheessa. Lisäksi Rovion alainen, hyperkasuaaleihin peleihin keskittyvä Ruby Games -studio kehittää Hunter Assassin 2 -peliin uutta reaaliaikaista moninpelitilaa. Live- ja mobiilipelien uskotaan olevan yksi seuraavista suurista kasvusektoreista ja panokset kohdistetaan niihin. 

Slush 2022 – odotettuja kohokohtia

Vuoden 2022 Slush lupaa laadukasta lavaohjelmaa, monia verkostoitumistapahtumia, mielenkiintoisia puhujia ja muuta hyödyllistä ohjeisohjelmaa. Slush 2022 kokoaa yhteen 4 600 startup-yritystä ja 2 600 sijoittajaa. Osallistujat voivat hyödyntää tapahtumaa varten luotua Matchmaking Tool -työkalua ja suodattaa mieleisiään profiileja, varata kokouksia ja keskustella joko erillisessä kokoustilassa tai vapaasti valitsemassaan paikassa.

Lavaohjelma keskittyy ajattomiin ja käytännönneuvoihin kuinka yritystä rakennetaan ja sen toimintaa laajennetaan. Myös markkinointi ja kansainvälinen kasvu ovat säännöllisesti mukana ohjelmistossa. Vuonna 2022 puhujat jakautuvat kahden päälavan ja kahden studion välille, osallistujien joukossa ovat muun muassa Mette Lykke (Too Good to Go), Ivan Soto-Wright (Moonpay) ja Rachel Palmer (Google). 

Startup-yritykset pääsevät ääneen osallistumalla Product Launch-, Product Showcase-, Emerging Hubs-, Failure Showcase- ja Nordic Showcase -tapahtumiin, ja voivat ottaa mittaa toisistaan Slush 100 pitching-kilpailussa. Halukkaat voivat ilmoittautua mentorointi-istuntoon, jota valvoo yksi eurooppalaisten startup-yritysten rautaisista ammattilaisista. Slush 202 on raa’an käytännönläheinen ja rehellinen tapahtuma, jossa hihat kääritään ylös ja käydään hommiin. 

Toimiviksi havaituista konsepteista ei luovuta, mutta alun perin kaksipäiväinen Slush on muuttunut kokonaiseksi viikoksi jännittäviä ohjelmia. Suurin osa Slushin järjestämistä tapahtumista on aikataulutettu 16.–18.11. väliselle ajalle, ja toimiala- ja teemakohtaiset oheistapahtumat alkavat jo maanantaina 14.11. 

Liput ovat ostettavissa tapahtuman verkkosivuilta ja hinnat vaihtelevat 395–995 euron välillä sen mukaan, millainen rooli osallistujalla tapahtumassa on. Esimerkiksi sijoittajat ja muu yleisö maksavat lipuistaan enemmän kuin startupit. Enkelisijoittajillekin on oma tariffinsa. Hinnoittelulla ei kuitenkaan tavoitella voittoa, vaan katetaan tapahtuman järjestämisestä syntyneitä kustannuksia.

Kansainvälisen tapahtuman järjestäminen

Slushin kaltainen suuri kansainvälinen tapahtuma vaatii paljon valmistelua. Logistiikan ja muun käytännönjärjestelyiden lisäksi digitaalisella markkinoinnilla on merkittävä rooli tilaisuuden onnistumisessa. 

Sadat erilaisia teknologia- ja yritysjulkaisuja edustavat toimittajat tulevat Slushiin etsimään rohkeita, tulevaisuuden yrittäjiä. Lehdistön lisäksi eri sosiaalisen median kanavat vievät villeimmätkin ideat suuren yleisön eteen, ja mitä enemmän Slushin esittelemistä tuotteista, palveluista, yrityksistä ja osaajista puhutaan, sitä parempana tulosta voidaan pitää. 

Koska monet vierailijoista ja yhteistyökumppaneista saapuvat Helsinkiin ulkomailta, on liikenneyhteydet, majoitusmahdollisuudet ja kulttuurierot otettava huomioon. Messukeskus sijaitsee keskeisellä paikalla lähellä Helsingin keskustaa, ja Fazerin kanssa yhteistyössä räätälöidyt menut ja ravintolapalvelut antavat vierailijoille päivän aikana heidän tarvitsemaansa energiaa. Suomen Videoviestintä SVV OY huolehtii tilaisuuden teknisistä palveluista ja Helsingin kaupunki avustaa Slushia turvallisuuteen ja paloturvallisuuteen liittyvissä seikoissa. 

Slushin tarina – Korjaamosta maailmalle

Slushin alkutaival sijoittuu Taka-Töölössä toimivaan Kulttuuritehdas Korjaamoon. Alun perin paikallisille yrittäjille ja piensijoittajille suunnattu tapahtuma kiinnosti yleisöä kuitenkin siinä määrin, että jo vuonna 2009 tapahtuma muutti Korjaamosta suurempiin tiloihin Kaapelitehtaalle. Osallistujamäärät kasvoivat 250:sta 500:aan henkilöön, ja vuonna 2012 mukana oli jo 3 500 osallistujaa, 560 innokasta kasvuyritystä ja 41 pääomasijoittajaa. Pitchauksen kohteeksi saattoi joutua kahvijonossa ja verkostot kasvoivat.

Vain kaksi vuotta myöhemmin 2014 Slush ohitti vuoden 2007 Euroviisut tapahtumatuotannon laajuudessa, kun lippuja myytiin 14 000 kappaletta. Kansainvälisten vierailijoiden taso oli merkittävä – olivathan mukana Spotifyn perustaja Martin Lorentzo, Nasan astronautti Leland Melvin sekä Kiinan varapääministeri Wang Yang. Vuonna 2019 Slush löi tähänastisen yleisöennätyksensä ja saattoi yhteen 25 000 ihmistä, ja lisäsi ohjelmaansa uusia oheistapahtumia esimerkiksi tuotehallinnasta ja pelikehityksestä. Vaikka vuoden 2020 Slush peruttiin ja vuoden 2021 kävijämäärät rajoitettiin 8 000:een, kiinnostusta on riittänyt. 

Siitä huolimatta, että nykyisin on opittu työskentelemään etänä, monet sijoittajat ja yrittäjät kaipaavat saman alan ihmisten kasvokkaista kohtaamista. Slush vastaa yleisön pyyntöön ja kokoaa rahoittajat ja rahan tarvitsijat samoille nurkille. Tapahtumista seuraa aina jotakin ennen näkemätöntä, arvokasta ja yllättävää. Suomesta lähtöisin oleva Slush-tiimi on kiertänyt muitakin maailman maita, ja saanut aikaan sen, että vuodesta 2015 lähtien Slush-tapahtumia on järjestetty myös Pekingissä ja Tokiossa.

Slush 2022 saapuu Helsinkiin marraskuussa – startupit ja sijoittajat kohtaavat kasvokkain
Siirry sivun alkuun