Search
  • Alexander Hedberg

Slush 2019


Den årliga finska startup mässan Slush ordnades i år den 21-22 november i Helsingfors mässcentrum. Jag deltog tillsammans med Johan från Startup Åbo för att rapportera om årets mässa. Tillsammans deltog vi båda på vårens projektkurs i Tokyo för att stöda lokala Slush teamet med organiserandet av Slush Tokyo. Evenemanget i Tokyo var bådas första Slush evenemang så det var spännande att åka på Slush i Helsingfors efter att ha varit på endast den mindre Slush Tokyo.


Slush hade i år sålt slut biljetter till sammanlagt över 25 000 deltagare och bokat hela utrymmet i mässcentret. Trots att vi visste dessa faktan i förväg var vi ändå överraskade av evenemangets storlek när vi anlände. Det var så stort och fartfyllt att första dagen spenderade vi mycket tid på att se på kartan och först på andra dagen upplevde jag att jag kunde layouten ordentligt. Mässcentret var fullpackat och den internationella atmosfären var omedelbart klar, man kunde höra alla möjliga språk runt omkring, främst engelska, och som deltagare fick man nästan en känsla av att vara utomlands. Det var kul att se hur det faktiskt var människor som kom överallt ifrån runt världen till mörka Finland i November.


Det var på många sätt uppenbart att Slush har ordnats redan många år, från en deltagares synpunkt märkte vi inte ett enda problem i logistiken eller servicen under de två dagarna vi var där. Mängden volontärer var i år över 2 000, mer eller mindre samma mängd som det har varit under de senaste åren också. Vi frågade olika volontärer om deras upplevelse av att vara volontär på Slush av bland annat Åbo Akademi studerande som vi stötte på. Den stora mängden volontärer ledde till att de volontärerna vi pratade med hade mera fritid under evenemanget än vad de hade förväntat, för de flesta var detta en positiv överraskning men vissa kände sig en aning sysslolösa och skulle gärna ha haft mera brådskande uppgifter. När volontärer har fritid bär de ändå på sina volontärpass och ska vara färdiga att hjälpa ifall några deltagare har frågor.


En central del av Slush är möjligheten att träffa olika intressenter och skapa nya kontakter. Deltagare på Slush kan skapa en matchmaking profil var de fyller i sin egen information och väljer hurdana personer de vill träffa genom appen, till exempel: investorer, journalister, studeranden och så vidare. När en så kallade match sker och en sorts person som du vill träffa vill träffa någon med sådana egenskaper som du har så kan man bestämma en gemensam tid att ha ett möte. Volontärer, precis som alla andra deltagare på Slush, har möjligheten att utnyttja matchmaking appen för att bestämma möten med andra deltagare på evenemanget. Exempelvis var en av volontärerna vi träffade på väg på ett möte med en representant från ett designföretag, för att diskutera karriärmöjligheter och att få vägledning.


Mycket av mässhallens area togs upp av startup booths, de flesta cirka 2 x 2 meter i storlek. Vi förväntade oss betydligt “färggrannare” presentationer av de olika representerande företagen men de anställda som representerade företagen satsade inte hårt på att locka in förbipasserande deltagare. Vi förväntade oss inte direkt att bli stannade som av abbonemangsförsäljare men högst antagligen skulle företagen ha fått mera ut av sina booths ifall de skulle ha varit lite mera välkomnande. De stora företagen som var på Slush (t.ex. Samsung, Klarna och Voi Scooters) lyckades mycket bättre med att locka in deltagare, tack vare bland annat diverse tävlingar, gratis kaffe och godis och en mera mottagande kundbetjäning. Det fanns alla sorters tech startups på Slush och visste man som deltagare i förväg vad man var ute efter och vilka man skulle besöka så skulle startup booth upplevelsen säkert vara bättre.


Av allt som Slush har att erbjuda vanliga deltagare ansåg vi att det bästa i år var talen som hölls på de tre stora scenerna runt hallen. Talarna i år, som alla år tidigare också, var av högsta klass och man fick mycket nyttig information ut av att sitta i publiken. De tre stora scenerna hade alla olika roller. Founder stage, den största scenen, var reserverat för de största namnen och talen var typiskt mellan en halvtimme och en timme. En av de mest centrala delarna av Slush är den årliga pitch tävlingen var 100 valda startups får pitcha sitt företag till en domarpanel av investorer. Finalen av pitchtävlingen ordnas på founder stage var de tre startups som har kommit till finalen får pitcha framför en enorm publik, vilket är även hela evenemangets avslutning. Pitchtävlingens final var bland det mest intressanta på Slush och det var kul att märka att deltagarna i publiken alla hade en åsikt om vem som förtjänade att vinna.


Quantum stage bestod av kortare presentationer som följdes av intima frågestunder med talaren på en mindre scen bredvid, var deltagare i publiken kunde anonymt eller rakt ställa frågor till talaren. Enligt oss var dessa frågestunder det allra mest givande på evenemanget och var man fick de största insikterna. Ibland kunde det till och med uppstå kontroversiella frågor av publiken som sedan kunde bemötas med antingen ett politiskt-korrekt eller kontroversiellt svar. Eventuellt det bästa med talen var att man kunde höra många varierande och uppfriskande tankesätt om hur man ska lyckas i arbetslivet, användbar information vare man entreprenör själv eller inte. Ett exempel på ett sådant innovativt tankesätt var Oatlys marknadsföringsstrategi att slopa det traditionella designteamet och istället låta alla designers jobba självständigt för att hitta på vad som enligt dem själv är den bästa möjliga nya reklamen eller designdetaljen. En sådan innovativ, stödjande och tillitsfull arbetsatmosfär har lett till en otroligt lyckad rebranding och mycket igenkännbara reklam för Oatly.

Den sista stora scenen var mycket speciell eftersom publiken satt 360 grader runt en scen som var placerad mitt i, denna scen var reserverad främst för paneldiskussioner. Paneldiskussioner kan lätta vara mycket vaga men de få som vi deltog på var alla mycket intressanta. Tillsammans på en s.k. “Fireside Chat” diskuterade verkställande direktörerna av VOI Scooters och TIER Mobility hur samarbete med städer och en långsam men stadig ökning av mängden fordon är bästa affärsplanen för att garantera långsiktig tillväxt. De jämförde med övriga konkurrenter som har fokuserat på kortsiktiga vinster över långsiktiga och lyckats skapa kaos i bland annat Madrid var Det var mycket intressant att se hur de två största företagen inom el-scooters kunde tillsammans sitta ner och diskutera en hållbar framtid, långsiktiga mål och säkerhet, utan att låta deras underliggande förhållande som konkurrenter vara uppenbar.


Efter att andra dagens program tog slut var det dags för efterfesten, hela mässcentret blev till en enorm festlokal med minikonserter på founder och quantum stage och en hel del mindre program runt omkring. Deltagare släppte loss efter två långa dagar (och för vissa en hel vecka av program) och det var roligt att se inte bara vanliga deltagare och volontärer utan även investorer och startup representanter sjunga karaoke på scen. Slush är världskänt för sättet de ordnar sin startup mässa, och med god orsak. Den mycket speciella atmosfären gör det intressant för både deltagare och talare, vilket syns tydligt på många håll. Ifall man är intresserad att delta på nästa års Slush kan det vara smart att noggrant planera vilka tal man ska se och vilka startup booths man ska besöka. Det lönar sig också att utnyttja matchmaking appen som kan öppna otroliga dörrar för alla typer av deltagare.


Alla presentationer från årets Slush kan ses på nätet gratis vid följande address: https://www.slush.org/events/helsinki/relive-slush/

©2017-2020 by Startup Åbo // Page banner Designed by Freepik